26. apríla 2023/Program stability, Publikácie, Strategické materiály
Program stability na roky 2023 – 2026 počíta s pozvoľným oživením hospodárskeho rastu, popri miernom ústupe naďalej zvýšenej neistoty. Slovenská ekonomika sa v čase energetickej a inflačnej krízy vyhne recesii. HDP stúpne v tomto roku o 1,3 %, čím sa zároveň dostane výraznejšie nad pred-pandemickú úroveň. Napriek rastu cien hospodárstvo potiahne domáci dopyt podporený stanovenými stropmi cien energií a čerpaním zdrojov z EÚ. Investície zo štrukturálnych fondov EÚ a Plánu obnovy a odolnosti pomôžu naštartovať podchladenú ekonomiku. Trh práce ostane odolný, aj keď dynamika tvorby pracovných miest bude mierna. Inflácia ustúpi v tomto roku k 10 % a reálne mzdy mierne porastú. Od budúceho roku čaká slovenskú ekonomiku silnejšie oživenie podporené vývojom v eurozóne a teda aj vyšším výkonom nášho exportu. Rast ekonomiky v najbližších troch rokoch v priemere nad 2 % bude mierne tlmiť plánovaná konsolidácia verejných financií. Pre ekonomiku ostávajú miernym rizikom ceny energií pre firmy, kde neistotu udržuje aj pokračujúca vojna na Ukrajine. Pre domácu ekonomiku je rizikom aj slabšie čerpanie prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti, ktoré by v pesimistickom scenári odkrojilo polovicu z očakávaného ekonomického rastu v tomto aj v budúcom roku.
Plánovaný deficit hospodárenia verejnej správy (% HDP)
Zdroj: MF SR, Eurostat
Prognóza dlhu verejnej správy (% HDP)
Zdroj: MF SR, Eurostat
Kým v minulom roku deficit hospodárenia verejnej správy prudko klesol na 2 % HDP, v tomto roku už najmä v dôsledku veľkého objemu energetických kompenzácii vystúpi nad 6 % HDP. Zatiaľ čo príjmy verejnej správy rástli už v minulom roku medziročne dvojciferným tempom, vývoj výdavkov bol ešte tlmený. Vysoké výdavky kvôli pandémii COVID-19 postupne odznievali a oproti roku 2021 boli už len približne štvrtinové. Pomalší bol v roku 2022 aj rast mzdových a sociálnych výdavkov. Tie v zmysle existujúcej legislatívy dobiehajú infláciu až približne s ročným oneskorením. V tomto roku sa aj preto odhaduje výraznejší nárast nominálneho deficitu, z 2,0 na 6,3 % HDP. Nad rámec pôsobenia existujúcej legislatívy vláda výrazne navýšila energetickú pomoc pre firmy a domácnosti. Dočasné opatrenia vlády tlmiace rast cien sa odhadujú po očistení o zdroje krytia v objeme 1,7 % HDP. Za zvýšením deficitu sú do značnej miery aj nové výdavky nesúvisiace priamo s energetickou krízou. Trvalé opatrenia v rámci rodinnej politiky, najmä zvýšenie daňového bonusu a prídavkov na deti, opätovné zavedenie obedov zadarmo a zavedenie tzv. rodičovského bonusu, prehĺbia schodok o viac než 1 % HDP. Ďalšími dôvodmi sú zvýšenie miezd v zdravotníctve, či znížená sadzba DPH pre vybrané sektory gastronómie, športu a cestovného ruchu. Fiškálna politika bude v tomto roku expanzívna aj pod vplyvom prudkého rastu výdavkov na obranu.
Vzhľadom na úroveň deficitu a trend zadlženia bude potrebná konsolidácia verejných financií v objeme takmer 2,8 % HDP do najbližších troch rokov. Na horizonte Programu stability sa navrhuje pokles nominálneho deficitu o takmer dve tretiny, z aktuálnych vyše 6 % HDP blízko k 2 % HDP do roku 2026. Tým sa naplní aj základná myšlienka aktuálne sa meniacich európskych pravidiel, ktorá spočíva v predstavení udržateľného vývoja dlhu. Bez reakcie by hrubý dlh v najbližších troch rokoch rástol. Pod úrovňou 60 % HDP sa stabilizuje len za predpokladu naplnenia rozpočtových cieľov deficitu. Diskusia o podobe konkrétnych konsolidačných opatrení v objeme 2,8 % HDP do najbližších troch rokov ostáva v kontexte nástupu nového volebného obdobia v rukách nasledujúcej vlády.
Nepriaznivé hodnoty indikátora dlhodobej udržateľnosti v pásme vysokého rizika potvrdzujú potrebu konsolidácie a reforiem aj za horizontom Programu stability po roku 2026. Indikátor dlhodobej udržateľnosti S2 s hodnotou 9,2 % HDP ostáva v pásme vysokého rizika. Po naplnení rozpočtových cieľov do roku 2026 sa jeho hodnota len priblíži k pásmu stredného rizika. Zároveň, hoci vláda schválila v minulom roku reformy v dôchodkoch zlepšujúcich indikátor S2 o približne 1,6 p. b., na úplnú stabilizáciu verejných financií bude aj po roku 2026 potrebná kombinácia ďalšieho zvyšovania príjmov, znižovania výdavkov a zásadnejších štrukturálnych reforiem.
Dlhodobú udržateľnosť verejných financií môžu výraznejšie podporiť aj štrukturálne reformy na naštartovanie ekonomického rastu, ktorú sú súčasťou Plánu obnovy a odolnosti. Najväčšie výzvy brzdiace ekonomickú konvergenciu Slovenska sa týkajú vzdelávania, trhu práce a alokačnej efektívnosti. S cieľom zvýšenia inkluzívnosti vzdelávacieho systému bude zavedený právny nárok na miesto v materskej škole spojený s dobudovaním chýbajúcich kapacít materských škôl. Prijatie novej verzie kurikula pre všetky cykly základných škôl cieli zlepšenie gramotnosti a zručností detí potrebných pre 21. storočie. Profiláciu a diverzifikáciu vysokých škôl podporí zavedenie výkonnostných zmlúv. Problém s nedostatkom pracovnej sily cielia opatrenia znižujúce bariéry vstupu vysokokvalifikovaných zahraničných pracovníkov na trh práce. Zavedenie nového príspevku na rekvalifikáciu uchádzača o zamestnanie podporí investície do zručností dopytovaných na pracovnom trhu. Chystané opatrenia zlepšujúce kvalitu inštitúcií a podnikateľského prostredia majú potenciál zvýšiť alokačnú efektívnosť v ekonomike. Reforma súdnej mapy a na ňu naviazaná špecializácia sudcov by mala priniesť zrýchlenie súdnych konaní a kvalitnejšie rozhodnutia. Elektronizácia a zjednotenie insolvenčných procesov spolu s prijatím ďalším anti-byrokratických balíčkov znížia administratívne bariéry podnikania.
Program stability na roky 2023 – 2026 bol schválený vládou 26. apríla 2023 a prerokovávali ho aj poslanci Národnej rady Slovenskej republiky. Program stability je založený na januárovej prognóze Výboru pre makroekonomické prognózy a marcovej prognóze Výboru pre daňové prognózy.
Čo je Program stability?
Program stability je hlavný strednodobý rozpočtový dokument Slovenskej republiky. Je požiadavkou vyplývajúcou z Paktu stability a rastu a predkladá sa každoročne Európskej komisii a Rade EÚ v súlade s nariadením Rady (EÚ) 473/2013. Program stability prezentuje rozpočtovú stratégiu resp. plán krajiny, ktorý by mal predchádzať tvorbe nadmerného deficitu (resp. viesť k jeho odstráneniu) a viesť k dosiahnutiu fiškálnej pozície, ktorá vytvorí podmienky pre dosiahnutie dlhodobej udržateľnosti verejných financií. Jeho cieľom je prezentovať vývoj fiškálnej pozície, predpokladaný vývoj ekonomiky a popis opatrení rozpočtovej politiky na dosiahnutie stanovených cieľov v strednodobom horizonte.