• Facebook
  • LinkedIn
  • O inštitúte
  • Kariéra
  • Newsletter
  • Kontakt
Inštitút finančnej politiky
  • Aktuálne dianie
  • Prognózy
    • Makroekonomické prognózy
    • Daňové prognózy
  • Publikácie
  • Dáta a štatistiky
  • Kalkulačky
  • Aktivity
  • Vyhľadávanie
  • Menu Menu
27. apríla 2022/Národný program reforiem, Publikácie, Strategické materiály

Národný program reforiem Slovenskej republiky 2022

Národný program reforiem Slovenskej republiky 2022 (NPR) popisuje reformné snaženie vlády SR v kľúčových štrukturálnych oblastiach. Jeho cieľom je poskytnúť komplexný prehľad o realizovaných a plánovaných opatreniach, ktorými SR reaguje na špecifické odporúčania Rady Európskej únie pre Slovensko (CSR), a to bez ohľadu na zdroj financovania týchto reforiem a súvisiacich investícií. NPR po novom slúži aj ako nástroj na komunikáciu plnenia cieľov Agendy 2030 pre udržateľný rozvoj (Agenda 2030) a Európskeho piliera sociálnych práv (EPSP), ktoré tak nahrádzajú v uplynulej dekáde nosnú stratégiu Európa 2020.

Štrukturálne výzvy Slovenska

  • Zdielať Facebook
  • Zdielať LinkedIn
  • Share by Mail
Na stiahnutie

NPR 2022 (sk verzia)
NPR 2022 (en verzia)

Slovensko spomalilo tempo konvergencie k najvyspelejším krajinám EÚ. Za uplynulú dekádu sa Slovensko priblížilo európskemu priemeru o 8 až 10 percentuálnych bodov (p.b.). Pre porovnanie v období rokov 2000-2010 sa Slovensko priblížilo európskemu priemeru o 23 p.b. Hoci sa konvergencia úplne nezastavila, naďalej platí, že Slovensko výrazne spomalilo ekonomický rast. Bez štrukturálnych reforiem bude klesať ďalej a Slovensko môže uviaznuť v pasci stredného príjmu.

Tri najväčšie výzvy pre ekonomickú konvergenciu Slovenska sú alokačná efektívnosť[1], trh práce a vzdelávanie. Riešenie týchto výziev založené na dôkazoch zrýchľuje ekonomický rast, ktorý má potenciál zlepšiť fiškálnu a sociálnu udržateľnosť a viaceré aspekty kvality života. Navyše, vytvára zdroje na financovanie výdavkových priorít v oblastiach kvality života, kde Slovensko vážne zaostáva za ostatnými krajinami Európy[2].

Agregovanú informáciu o realistickom a zároveň ambicióznom zlepšení v štrukturálnych výzvach prináša tzv. Reformný kompas (viď graf nižšie). Reformný kompas sumarizuje vzdialenosť medzi súčasnou hodnotou a stanovenými cieľmi vo výsledkových indikátoroch v ôsmich kľúčových oblastiach identifikovaných ako TOP štrukturálne výzvy pre Slovensko[3]. Do roku 2030 by reformné úsilie mohlo realisticky priniesť najviac ovocia  v oblasti produktivity (digitalizácia a inovácie) a dlhodobej udržateľnosti verejných financií. Kvalita života obyvateľov by sa najviac zlepšila v oblasti zdravia. Miernejší progres by bol zaznamenaný v ostatných oblastiach. Do roku 2030 nami navrhovaná metodika implikuje najmenší priestor pre progres v oblasti kvality inštitúcií týkajúcich sa „pravidiel hry“ ako korupcia a dôvera vo vymožiteľnosť práva. Napriek ambicióznemu a realistickému posunu v identifikovaných oblastiach Slovensko bude i pri splnení cieľov naďalej zaostávať za najlepšími krajinami.

Reformný kompas: Vzdialenosť od cieľov stanovených pre rok 2030 a od najlepšieho výkonu podľa jednotlivých oblastí

Poznámka: Ciele a posledná dostupná hodnota indikátora sú normované ako podiel vzdialenosti hodnoty/cieľa od minima a rozdiel medzi minimom a maximom a následne spriemerované za oblasť. Jednoducho povedané, graf 3 ukazuje kde sme „na ceste“ medzi najhoršími a najlepšími v danej oblasti a koľko vieme ešte prejsť, ak sa budeme ponáhľať. Okraje grafu prezentujú európske krajiny s najlepšími výsledkami v jednotlivých oblastiach. Použité indikátory spolu s historickými hodnotami a hodnotami napočítaných cieľov sa nachádzajú v prílohe dokumentu ako aj ich podmnožinách pri relevantných kapitolách. 

Zdroj: Prepočty IFP

Od nástupu pandémie očakávame ďalšie zvýraznenie identifikovaných výziev najmä vo vzdelávaní a zdravotníctve. Dlhodobý vplyv pandémie bude s veľkou pravdepodobnosťou mať nepriaznivé dopady najmä na výsledky vo vzdelávaní ďalším prehlbovaním rozdielov podľa socio-ekonomického zázemia[4]. Dôvodom je nadpriemerne dlhé zatvorenie škôl a slabá flexibilita vzdelávacieho systému prejsť na iné ako prezenčné formy vzdelávania[5]. Nedostatok personálu a slabá infraštruktúra v zdravotníctve pod enormným tlakom počas pandémie prehĺbili slabú dostupnosť už v zaostávajúcej preventívnej starostlivosti[6]. Dopady pandémie vytvárajú tlak na verejné financie a sťažujú realizáciu dôležitých výdavkových štrukturálnych opatrení, ktoré nie je možné financovať z fondov EÚ. Ide najmä o potrebné navyšovanie platov v školstve a personálnych kapacít v zdravotníctve.

Viaceré štrukturálne výzvy ovplyvní aj ozbrojený konflikt na Ukrajine. Veľkosť dopadu bude v mnohých prípadoch závisieť od intenzity a dĺžky trvania konfliktu. Isté je, že ozbrojený konflikt na Ukrajine zvýrazní potrebu zrýchlenej implementácie opatrení na adresovanie výziev zelenej transformácie. Ide najmä o oblasti energetickej efektívnosti, udržateľnej dopravy, OZE, či cieleného výskumu[7], teda o oblasti zohrávajúce kľúčovú rolu pri adresovaní nášho problému energetickej závislosti od Ruska, osobitne v prípade plynu. Ďalšie akcelerácia rastu už pred vojnou vysokej inflácie zintenzívni potrebu opatrení na zmiernenie jej negatívnych dopadov. Špeciálne v prípade zraniteľných nízkopríjmových domácnosti, ktoré sú prudkým zvyšovaním cien energií a potravín zasiahnuté najviac. Dopady bezprecedentnej migračnej krízy vyvolanej vojnou je potrebné adresovať naprieč viacerými oblasťami štrukturálnych politík. Kľúčovým bude nie len počet osôb, ktoré pred vojnou utečú na Slovensko, ale najmä to, koľko z nich sa rozhodne u nás zostať a aká časť utečencov bude cez Slovensko len tranzitovať do ďalších krajín. S predlžovaním konfliktu rastie aj pravdepodobnosť, že časť osôb, ktoré k nám pred vojnou ušli, zostane na Slovensku dlhšie obdobie, a to aj po skončení konfliktu. Pre ich plnú integráciu bude dôležité sflexibilnenie podmienok prístupu na trh práce. Výzvou bude integrácia detí v školách s iným materinským jazykom ako vyučujúci jazyk školy, ktorú sa rozhodnú navštevovať. Dôležité bude posilniť riešenie bytovej politiky, a to tak celkovú dostupnosť bývania v centrách ekonomickej aktivity, ako aj špecifickú oblasť nájomného bývania s regulovaným nájmom.

Identifikáciou výziev na základe zaostávania v ekonomickej výkonnosti a v kvalite života dostávame vysokú mieru zhody s prioritami pomenovanými v CSR. Nedostatkom použitého kvantitatívneho prístupu určovania národných výziev je slabšie zachytenie vplyvu nerovností na celkový blahobyt obyvateľstva. Politiky na zmierňovanie nerovností a to nielen v sociálnej oblasti, ale aj v regionálnych rozdieloch, nerovnostiach medzi mužmi a ženami a najmä v súvislosti s vylúčenými komunitami tak nie sú postavené ako samostatné štrukturálne výzvy. Napriek tomu v jednotlivých prípadoch štrukturálnych výziev sú otázky nerovností ich neoddeliteľnou súčasťou. Obdobne ako v prípade nerovností dokáže tento prístup slabšie zachytiť priority pri prierezových témach (zelená a digitálna transformácia), ale aj v dynamicky sa vyvíjajúcich oblastiach megatrendov, čo však bolo dodatočne zohľadnené pri finálnom vymedzení top prioritných oblastí a následne hlavných ukazovateľov (viď vyššie). Na druhej strane, vďaka zohľadneniu rozmeru kvality života pri identifikácii výziev vystupuje v národnom prístupe do popredia oblasť bývaniam, a to nielen v špecifickom kontexte sociálneho bývania spomenutého v rámci CSR, ale ako plnohodnotná štrukturálna výzva, ktorú je potrebné adresovať komplexnejšie

Národný program reforiem Slovenskej republiky 2022 bol vzatý na vedomie vládou 27. apríla 2022.

Čo je Národný program reforiem?

Národný program reforiem Slovenskej republiky 2023 (NPR) popisuje reformné snaženie vlády Slovenskej republiky v kľúčových štrukturálnych oblastiach. Jeho cieľom je poskytnúť ucelený prehľad o realizovaných a plánovaných opatreniach, ktorými SR reaguje na špecifické odporúčania Rady EÚ pre Slovensko

  • Zdielať Facebook
  • Zdielať LinkedIn
  • Share by Mail

[1] Alokačná efektívnosť (efektívnosť alokácie výrobných faktorov) popisuje, nakoľko využívame ľudí, stroje, zariadenia na tie činnosti, v ktorých sú najproduktívnejšie. Nejde iba o efektívnu alokáciu verejných zdrojov, ale zdrojov v celej ekonomike. Spolu s tzv. technologickou vybavenosťou sú súčasťou celkovej produktivity faktorov.

[2] Táto časť do významnej miery čerpá z materiálu Inštitútu finančnej politiky „Reformný kompas“, v súčasnosti v recenznom konaní. Ekonomické zaostávanie je definované metódou rozvojového účtovníctva na základe odbornej literatúry (Hsieh – Klenow (2010), Kúšik a Lábaj (2012) a Dujava (2017)).

[3] Metodika stanovovania cieľov je v prípade zaostávania Slovenska založená na princípe dobiehania priemeru EÚ tempom piatich najviac sa zlepšujúcich krajín v poslednej dekáde, pričom priemer EÚ je extrapolovaný do roku 2030 podľa doterajšieho vývoja za poslednú dekádu. V prípade epšieho postavenia Slovenska v porovnaní s priemerom EÚ ide o udržiavanie pozície pri extrapolácii vývoja priemeru EÚ. Výnimkami v tomto automate sú vládou, prípadne Národnou radou Slovenskej republiky, schválené národné ciele pre rok 2030. Ide napr. o zamestnanosť, a indikátory, ktoré majú definované ciele bez potreby porovnávania (verejné financie). Použitie tempa rastu piatich najviac sa zlepšujúcich krajín predstavuje realistický scenár bez potreby definovania konkrétnych opatrení na dosiahnutie cieľa. Skúsenosť skupiny týchto krajín v ďalšom kroku môže ponúknuť inšpiráciu pre konkrétne opatrenia a reformy. Viac v prílohe č. 1.

[4] Prvé štúdie naznačujú významný efekt práve na deti z nízkopríjmových rodín (napr. tu a tu)

[5] Medzinárodné porovnanie ohľadom reakcií na pandémiu vrátane dĺžky zatvorenia škôl do mája 2021 podľa stupňov vzdelania sú v Tabuľke A1 v OECD publikácii „The State of Global Education: 18 months into the Pandemic“.

[6] Napríklad, v roku 2020 poklesol počet onkologických diagnostických vyšetrení v porovnaní s rokom 2019 približne o pätinu (Národný onkologický ústav). Podiel ľudí, ktorí sa zdržali návštevy u lekára narástol z 2,7 na 23 % v prvých 12 mesiacoch pandémie („Zdravotný profil krajiny 2021“).

[7] Napr. v oblasti alternatívnych palív.

Na stiahnutie

NPR 2022 (sk verzia)
NPR 2022 (en verzia)

Archív

Národné programy reforiem SR spred roka 2022.

© Autorské práva - IFP. Web IFP prezentuje názory analytického tímu IFP, ktoré nemusia nutne odzrkadľovať oficiálne názory Ministerstva financií SR.
  • Facebook
  • LinkedIn
  • GDPR
  • Cookies
Zásady poskytovania Prvej pomociProgram stability SR na roky 2022 – 2025
Zrolovať na začiatok