• Facebook
  • LinkedIn
  • O inštitúte
  • Kariéra
  • Newsletter
  • Kontakt
Inštitút finančnej politiky
  • Aktuálne dianie
  • Prognózy
    • Makroekonomické prognózy
    • Daňové prognózy
  • Publikácie
  • Dáta a štatistiky
  • Kalkulačky
  • Aktivity
  • Vyhľadávanie
  • Menu Menu
7. apríla 2022/Ekonomický výskum, Publikácie

ZÁSADY POSKYTOVANIA PRVEJ POMOCI NA TRHU PRÁCE

Analýza vplyvov Prvej pomoci na zamestnanosť počas prvej vlny šírenia koronavírusu

Prvá pomoc prispela počas prvej vlny poskytovania príspevkov k udržaniu zamestnanosti. Po skončení poskytovania pomoci udržali zamestnanosť firmy, ktoré dostali príspevky podľa vzoru kurzarbeit pre menšie zavreté prevádzky (opatrenie 1) a v prípade neschopnosti prideľovať zamestnancom prácu (opatrenie 3A). U veľkých firiem podporených paušálnymi príspevkami (opatrenie 3B) sa však prepúšťanie iba presunulo na neskôr. Pomoc dokázala zabrániť prepúšťaniu, ak bola poskytnutá čo najskôr a trvala dlhšie ako dva mesiace. S dĺžkou poberania jej vplyv rastie a po 5 až 7 mesiacoch v závislosti od opatrenia prudko klesá. Pridlhé dotovanie pracovných miest môže cez spomalenie realokácie zamestnancov do produktívnejších sektorov a zamestnaní spomaliť oživenie hospodárstva. Po dlhšom období priamej podpory pracovných miest je preto potrebné vzdelávaním pripraviť najrizikovejších zamestnancov na zmeny na pracovnom trhu a umožniť vzdelávanie aj počas skrátenej práce, ktorá bude platiť od roku 2022.

Po vypuknutí pandémie COVID-19 Slovensko zaviedlo prostredníctvom mechanizmu Prvej pomoci opatrenia, ktoré mali za cieľ udržanie pracovných miest. Účasť na mechanizme vrcholila v máji 2020, keď schémy na udržanie zamestnanosti podporili 408-tisíc pracovníkov (19,8% zamestnancov). V porovnaní s krízovým rokom 2009, keď štát prostredníctvom aktívnych politík trhu práce finančne podporil udržanie 38 tis. pracovných miest, išlo o vyše desaťnásobne intenzívnejšiu pomoc. Rozsah pomoci bol blízko priemeru EÚ a podobný ako v Nemecku alebo Českej republike.

Medzinárodné skúsenosti ukazujú, že systém skrátenej práce má potenciál ochrániť pracovné miesta pred vplyvom recesií. Hijzen a Martin (2013) na príklade krajín OECD ukazujú, že kurzarbeit dokázal počas krízy v roku 2009 zachrániť 1 až 2% zamestnaneckých miest. Podpora je efektívna najmä v krátkodobom horizonte. Autori ukazujú, že predlžovanie pomoci do obdobia po kríze už nemá významný pozitívny efekt na zamestnanosť a môže spôsobiť neefektívnu alokáciu pracovnej sily..

Viac sa dočítate v priloženej analýze.

  • Zdielať Facebook
  • Zdielať LinkedIn
  • Share by Mail
Autori

  • Katarína Vaľková
    Katarína Vaľková
  • Vladimír Peciar
    Vladimír Peciar
Na stiahnutie

Analýza
Dátová príloha

Graf 1: Počet podporených zamestnancov v tis.

Zdroj: MPSVaR, ISP

Graf 2: Podpora zamestnancov (apríl/máj, v %)

Zdroj: OECD

  • Zdielať Facebook
  • Zdielať LinkedIn
  • Share by Mail
Autori

  • Katarína Vaľková
    Katarína Vaľková
  • Vladimír Peciar
    Vladimír Peciar
Na stiahnutie

Analýza
Dátová príloha
© Autorské práva - IFP. Web IFP prezentuje názory analytického tímu IFP, ktoré nemusia nutne odzrkadľovať oficiálne názory Ministerstva financií SR.
  • Facebook
  • LinkedIn
  • GDPR
  • Cookies
Vyhodnotenie daňovej prognózy na rok 2020Image by rawpixel.comImage by rawpixel.comNárodný program reforiem SR 2022
Zrolovať na začiatok