• Facebook
  • LinkedIn
  • O inštitúte
  • Kariéra
  • Newsletter
  • Kontakt
Inštitút finančnej politiky
  • Aktuálne dianie
  • Prognózy
    • Makroekonomické prognózy
    • Daňové prognózy
  • Publikácie
  • Dáta a štatistiky
  • Kalkulačky
  • Aktivity
  • Vyhľadávanie
  • Menu Menu
18. decembra 2020/Ekonomický výskum, Publikácie

Odhad daňovej medzery na DPPO

Mikroekonomický prístup (zdola-nahor) pre Slovensko

Viac ako polovica výnosu dane z príjmov právnických osôb (DPPO) je spojená s najväčšími nadnárodnými korporáciami, hoci tieto predstavujú len 1 % z celkového počtu firiem na Slovensku. Zvyšok príjmov z DPPO tvoria malé a stredné podniky (MSP). Keďže čelia len nepatrnému riziku daňovej kontroly, niektoré firmy si bežne „upravujú“ svoj skutočný základ dane. Predpokladáme, že takéto nedodržiavanie, hoci je jednotlivo zanedbateľné, vážne ohrozuje rozsah a dynamiku slovenskej medzery DPPO. Prvý krok k identifikovaniu a monitorovaniu medzery na DPPO robíme vytvorením parametrických a semiparametrických regresných modelov z údajov na úrovni firiem a zachytením hlavných deskriptívnych atribútov medzery. Naše regionálne, sektorové a celoštátne odhady vychádzajú z individuálnych charakteristík firiem. Okrem odhadov medzery poskytujeme aj hodnotenie kvality údajov z daňových auditov a naliehame na slovenské daňové úrady, aby zlepšil užitočnosť a presnosť auditov.

Podiel dane z príjmov právnických osôb na celkových daňových príjmoch na Slovensku je približne 10 %. Skutočné daňové príjmy (každoročne vybrané) sú však zvyčajne o niekoľko percent nižšie ako je ich ekonomický potenciál. Tento rozdiel medzi skutočnými a teoretickými príjmami je známy ako daňová medzera. Bežne sa používa ako meradlo celoštátnej úrovne neplnenia daňových povinností daňovníkmi (pozri OECD, 2017). Vo všeobecnosti má daňová medzera dva základné zdroje, ktoré nazývame „medzera v politike (policy gap)“ a „medzera v nedodržiavaní pravidiel (non-compliance gap)“. Prvá z nich zachytáva všetky príjmy stratené v dôsledku daňových úľav a zvýhodnení. Jej kvantifikácia je zvyčajne jednoduchá a patrí k štandardným analytickým výstupom ministerstva financií. Rozdiel v nedodržiavaní predpisov vyplýva z úmyselného alebo neúmyselného nedodržiavania platných daňových predpisov zo strany daňovníkov. Preto jedným z hlavných problémov správcov dane je optimálne rozdelenie kontrol založených na riziku s cieľom minimalizovať nedodržiavanie daňových predpisov.

Doplnková interpretácia teda chápe daňovú medzeru ako mieru daňovej vymožiteľnosti. Odhad a včasné monitorovanie medzery poskytuje kľúčový vstup pre rozhodnutia týkajúce sa správy daní. Zároveň otvára náročný problém týkajúci sa heterogenity daňovníkov a nedostatku relevantných informácií o ich daňovej disciplíne. Táto analýza predstavuje prvý odhad medzery DPPO na Slovensku založenej na mikroúdajoch, ktorý je všeobecne známy ako „bottom-up prístup“.

Tradičné odhady medzery v nedodržiavaní pravidiel pre krajiny EÚ sú založené na údajoch z národných účtov, známe ako „prístup zhora nadol“. Napriek viacerým problémom je odhad medzery v oblasti DPPO zhora nadol vo všeobecnosti jednoduchý a včasný. Priamo nadväzuje na koncepciu národných účtov a vyžaduje si údaje z daňových priznaní a makroekonomických štatistík, ako je HDP..

Viac sa dočítate v priloženej analýze (v anglickom jazyku).

  • Zdielať Facebook
  • Zdielať LinkedIn
  • Share by Mail
Autori

  • Jaroslav Bukovina
    Jaroslav Bukovina
  • Lucia Šrámková
    Lucia Šrámková
  • Marek Chudý
    Marek Chudý
  • Rastislav Gábik
    Rastislav Gábik
Na stiahnutie

Analýza

Graf: Potenciálne príjmy z DPPO za zdaňovacie obdobie roku 2015

Zdroj: Daňové priznania, IFP

  • Zdielať Facebook
  • Zdielať LinkedIn
  • Share by Mail
Autori

  • Jaroslav Bukovina
    Jaroslav Bukovina
  • Lucia Šrámková
    Lucia Šrámková
  • Marek Chudý
    Marek Chudý
  • Rastislav Gábik
    Rastislav Gábik
Na stiahnutie

Analýza

Analýza bola schválená Odborno-metodickou komisiou ako recenzovaná na základe posudkov:

Recenzný hárok - J. Jirsáková (MD SR) Recenzný hárok - J. Komadel (ISP) Recenzný hárok - M. Šaling (RRZ)
© Autorské práva - IFP. Web IFP prezentuje názory analytického tímu IFP, ktoré nemusia nutne odzrkadľovať oficiálne názory Ministerstva financií SR.
  • Facebook
  • LinkedIn
  • GDPR
  • Cookies
Dôchodkový systém, jeho budúcnosť a predvolená stratégia v II. pilie...Tak znovu: dobiehame, či nedobiehame ten západ?
Zrolovať na začiatok