14. októbra 2021/Návrh rozpočtového plánu, Publikácie, Strategické materiály
Rozpočet na najbližšie roky je v znamení postupného posunu od krátkodobých urgentných potrieb k stredno- a dlhodobým výzvam Slovenska. Po stabilizácii situácie súvisiacej s negatívnymi dopadmi COVID-19 sa do popredia dostávajú podpora rozvoja Slovenska prostredníctvom napĺňania Plánu obnovy a odolnosti a zodpovedný prístup k udržateľnosti verejných financií.
Rovnako ako 2020 aj rok 2021 je výrazne negatívne poznačený následkami pandémie COVID-19, vrátane nepriaznivých zdravotných a ekonomických dopadov na obyvateľov Slovenska. Prioritou bola ochrana zdravia obyvateľstva aj ekonomiky, čo sa prejavilo aj na náraste deficitu verejných financií a dlhu verejnej správy v týchto rokoch.
V roku 2022 sa predpokladá dobeh a odznievanie pandémie COVID-19, ktoré vláda v rozpočte na budúci rok pokrýva rezervami. Podporu ekonomiky tak v roku 2022 na seba vo väčšej miere preberie napĺňanie Plánu obnovy. Aj vďaka tomu rozpočet predpokladá v roku 2022 zníženie deficitu verejnej správy.
V súlade s konsolidačnou stratégiou stanovenou v Programe stability začne aktívne ozdravovanie verejných financií od roku 2023, čo je v súlade s očakávaným obnovením európskych fiškálnych pravidiel. Splnením tohto plánu bude deficit verejných financií znížený pod 3 % HDP od roku 2023 a zadlženie sa stabilizuje pod 60 % HDP.
Aj po poklese dlhu pod 60 % HDP nie je ozdravenie verejných financií garantované. V prvom rade samotný verejný dlh bude stabilizovaný len na úrovni blízko historických maxím. Z dlhodobého hľadiska začne negatívny demografický výhľad už ku koncu tejto dekády zhoršovať zdravie verejných financií. Preto je kľúčové čo najskoršie presadenie pripravenej reformy ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti spolu s dôchodkovou reformou. Viacročné výdavkové limity by posilnili mantinely na potrebnú konsolidáciu aj za rozpočtovým horizontom, zatiaľ čo dôchodková reforma by výrazne zlepšila udržateľnosť a to bez krátkodobo nepriaznivých efektov na ekonomiku. Základ pre konsolidačné opatrenia môžu tvoriť zatiaľ neuplatnené opatrenia z revízií výdavkov ako aj pokračujúce revízie vrátane revízie daňových výdavkov. Popri týchto opatreniach sú k dosiahnutiu dlhodobej udržateľnosti rovnako dôležité štrukturálne reformy predstavené v rámci Plánu obnovy a odolnosti, najmä v oblasti školstva.
Plánované konsolidačné úsilie (% HDP)
Hrubý dlh verejnej správy (% HDP)
Pozn.: roky 2019 a 2020 sú podľa údajov ŠÚ SR zaslaných do notifikácie Eurostatu, ktorá bude zverejnená v druhej polovici októbra. Finálne údaje sa môžu mierne líšiť. Hodnoty v pomere HDP vychádzajú z predbežných údajov zaslaných do jesennej notifikácie Eurostatu. Časový rad očakávaných úrovní HDP pre roky 2021 až 2024 bol prepočítaný pomocou reťazení nominálnych medziročných rastov z poslednej prognózy Výboru pre makroekonomické prognózy. Tieto predpoklady sú použité aj pri iných ukazovateľoch.
Zdroj: MF SR
Slovenská ekonomika sa po globálnej pandémii postupne zotavuje z recesie a svoj potenciál dosiahne v roku 2023. HDP Slovenska v roku 2021 stúpne o 3,7 %, keď jeho dynamiku stlmí tretia vlna pandémie. Aj keď vďaka vakcinácii budú vplyvy 3. vlny miernejšie v porovnaní s koncom roku 2020, zotavenie trhu práce sa preruší a ekonomika zostane podchladená dlhšie. Krátkodobo bude ekonomiku ovplyvňovať aj nesúlad medzi silným globálnym dopytom po tovaroch a nedostatočnou ponukou. Výsledkom budú dočasné inflačné tlaky a občasné prerušenia výroby. Po odznení tretej vlny pandémie v roku 2022 vzrastie HDP o 4,2 %, keď ho podporí oživená súkromná spotreba a najmä investície. Tie, aj vďaka množstvu zdrojov z Plánu obnovy EÚ a z ostatných EÚ fondov, dosiahnu historické hodnoty a budú dominantným faktorom ekonomického rastu v nasledujúcich dvoch rokoch. To povedie k obnoveniu tvorby pracovných miest, vďaka čomu zamestnanosť dobehne veľkú časť krízového poklesu.
Na základe aktuálneho vývoja poznačeného pandémiou COVID-19 narastie schodok verejnej správy v roku 2021 na 7,9 %, z minuloročných 5,5 % HDP. Oproti predpokladom rozpočtu s plánovaným deficitom na úrovni 7,4 % HDP sa zvýšili hlavne výdavky na pandémiu COVID-19 (o 2,1 % HDP), na ktoré nestačila plošná miliardová rezerva. Negatívne dosahy pandémie na rozpočet kompenzuje najmä navýšenie daňovo-odvodových príjmov (1,4 % HDP), čo súvisí s menej výraznou reakciou daní na prepad ekonomiky v porovnaní s globálnou finančnou krízou. V roku 2021 pokračuje štrukturálny deficit vo výraznom raste o 1,8 p. b. na úroveň 4,3 % HDP.
Pri postupnom odznievaní proti-pandemických opatrení sa deficit v roku 2022 zníži pod hranicu 5 % HDP a už v roku 2023 sa dostane mimo hranicu nadmerného deficitu 3 %. Pandémia bude ovplyvňovať verejné financie aj v roku 2022, pričom sa očakáva ustupovanie tretej vlny do polovice roka. Celkovo sa v roku 2022 počíta s výdavkami súvisiacimi s pandémiou na úrovni 0,7 % HDP, pri celkovom schodku hospodárenia 4,9 % HDP.
Rozpočet v roku 2022 uvažuje aj s realizáciou zatiaľ nerozpísaných priorít vlády podporujúcich ekonomický rast na úrovni 0,5 % HDP. V súlade s ambíciou v Programe stability sa v rokoch 2023 a 2024 plánuje zníženie štrukturálneho deficitu o 1 % HDP v oboch rokoch. Takto stanovenej konsolidácii zodpovedajú nominálne rozpočtové ciele na úrovni 2,7 % HDP v roku 2023, resp. 2,6 % HDP v 2024[1]. Konkrétny konsolidačný plán bude predstavený v priebehu budúceho roka, keď sa vyjasní situácia ohľadom ďalšieho priebehu pandémie. Rozpočet zatiaľ orientačne uvažuje najmä s tlmením výdavkov na prevádzke štátu, predovšetkým v oblasti miezd. Rovnako uvažuje s reštriktívnymi opatreniami v prípade väčších štátnych podnikov. Bez schválenia novely ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti bude potrebné predložiť pre rok 2024 vyrovnaný rozpočet.
Hrubý dlh sa na horizonte prognózy stabilizuje pod 60 % HDP, k čomu okrem konsolidácie pomáha ekonomické zotavenie a aj postupné využitie naakumulovanej hotovostnej rezervy. Dlh v roku 2021 a 2022 medziročne vzrastie na historicky najvyššiu úroveň 61,5 % HDP. Hlavným dôvodom rastúceho zadlženia je pokračujúca pandémia koronavírusu a potrebné opatrenia prejavujúce sa vo vysokom deficite verejných financií. V nasledujúcich rokoch by v dôsledku ukončenia proti-pandemických opatrení a priaznivého makroekonomického prostredia, podporeného zdrojmi z Fondu obnovy a odolnosti mal dlh pozvoľna klesať. Zníženiu pod 60 % HDP dopomáha okrem poklesu schodku hospodárenia pod 3 % HDP aj rýchlejší rast ekonomiky a dočasne zvýšená inflácia. K stabilizácii zadlženia pomôže aj využitie likvidných aktív verejnej správy, ktoré v minulom roku prekročili až 10 % HDP a na konci rozpočtového horizontu sa vrátia späť k predkrízovým hodnotám. Čistý dlh dosiahne v roku 2024 takmer 56 % HDP a oproti aktuálnemu roku tak ostane takmer stabilný.
Pre dosiahnutie dlhodobej udržateľnosti sú kľúčové viaceré reformné iniciatívy v oblasti verejných financií a štrukturálnych politík. V kontexte historicky najhorších hodnôt dlhodobej udržateľnosti je hlavnou prioritou presadiť pripravený ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti. Reforma zavádza výdavkové limity ako hlavné operatívne fiškálne pravidlo a spolu s ďalšími zmenami prispeje k väčšej proti-cyklickosti. Novelou súvisiaceho bežného zákona sa posilňuje kontrola nad riadením výdavkov a zavedú sa aj analytické nástroje pre strednodobé rozpočtovanie, tzv. základné scenáre prognózy výdavkov na úrovni rozpočtových kapitol. Legislatívne sa ukotvuje tzv. nulové rozpočtovanie investícií s cieľom posilniť efektivitu výdavkov. Schválenie dôchodkovej reformy, vrátane obnovenia väzby dôchodkového veku na očakávanú dĺžku života, posilní dlhodobú udržateľnosť bez krátkodobých negatívnych dopadov na ekonomiku. Väčšina štrukturálnych priorít je už priamo zadefinovaná v Pláne obnovy a odolnosti a cielia zvýšenie rastového potenciálu ekonomiky. Kľúčovou je najmä oblasť školstva cez podporu inklúzie v predprimárnom vzdelávaní, kurikulárna reforma regionálneho školstva a reforma vysokoškolského prostredia.
Návrh rozpočtového plánu Slovenskej republiky na rok 2022 bol schválený vládou 14.10.2021. Vychádza z návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2022 až 2024. Príprava materiálu je súčasťou požiadaviek vyplývajúcich z legislatívy Európskej únie. Európska komisia následne vydá k rozpočtovému plánu stanovisko.
Čo je Návrh rozpočtového plánu?
Návrh rozpočtového plánu (z angl. „Draft budgetary plan“) je rozpočtový dokument prezentujúci vývoj fiškálnej pozície, predpokladaný vývoj ekonomiky a popis opatrení rozpočtovej politiky na dosiahnutie stanovených cieľov v strednodobom horizonte, ktoré krajiny eurozóny povinne predkladajú každoročne Európskej komisii. Je súčasťou nových požiadaviek vyplývajúcich z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o spoločných ustanoveniach o monitorovaní a posudzovaní návrhov rozpočtových plánov a zabezpečení nápravy nadmerného deficitu členských štátov v eurozóne (súčasť tzv. Two-Packu) schválenom v máji 2013. Nariadenie má za cieľ dosiahnuť lepšiu koordináciu rozpočtovej politiky a štrukturálnych politík, zohľadňujúc pravidlá Paktu stability a rastu a stratégie Európa 2020.