Slovensko sa trápi so znižovaním emisií v doprave. Nový registračný poplatok, ktorého cieľom bolo zaviesť environmentálne zdanenie áut, skôr pripomína modernú verziu šrotovného ako nástroj na napĺňanie klimatických cieľov.
Vo väčšine sektorov na Slovensku, najmä v energetike, emisie posledné tri desaťročia pozvoľna klesajú alebo aspoň stagnujú. Z tohto trendu vybočuje oblasť dopravy. Tá je na Slovensku zodpovedná za viac než pätinu všetkých emisií, čo je dvakrát viac než v roku 1990. V rámci dopravy sú to práve osobné vozidlá, ktoré produkujú takmer polovicu skleníkových plynov v EÚ.
Nástrojov a riešení, ako znižovať emisie v doprave je viacej, avšak využívame ich len minimálne. Jedným z nástrojov sú zelené alebo environmentálne dane v doprave, ktoré využíva čoraz viac krajín EÚ. Slovensko je však v ich implementácii na pomyselnom chvoste. V prípade Slovenska používame registračný poplatok a daň z motorových vozidiel, ktorú platia podnikatelia a právnické osoby. Problémom je, že dizajn oboch týchto daní len minimálne využíva zelený potenciál a vo výsledku tak majú majetkový charakter.
Chceme znižovať emisie, ale nové autá tomu nepomáhajú
Za účelom postupného znižovania emisií v doprave sme si na úrovni EÚ spoločne stanovili cieľ pre priemerné emisie nových áut. Zatiaľ čo pre roky 2020 až 2024 platí cieľ 95 g CO2/km pre priemerné emisie nových áut, nám sa v predminulom roku nepodaril prekročiť ani tieň predošlého limitu (130 g CO2/km). Dochádza k paradoxnej situácii. Napriek tomu, že sa technológie zlepšujú a novšie modely áut majú nižšie emisie, na Slovensku priemerné emisie z nových vozidiel klesajú len zanedbateľne.
Priemerné emisie nových osobných áut za rok 2021 (g CO2/km)
Hlavným dôvodom je nakupovanie áut s vyššími priemernými emisiami – najmä tzv. SUVčiek. Medzi rokmi 2018 a 2022 ich trhový podiel na Slovensku vzrástol z 29 % na 41 %. Tento trend sa netýka len Slovenska. Na celom svete dosiahli SUVčka v roku 2022 trhový podiel 46 %. Ich hlavným problémom je, že majú v priemere o 20 % vyššie emisie ako bežné autá. Rastúca obľúbenosť SUVčiek preto brzdí snahy znižovať emisie z dopravy.
Trhový podiel osobných áut podľa segmentov
Nástroje ktoré máme, využívame zle
Z porovnania európskych krajín vyplýva, že registračný poplatok naviazaný na emisie vozidiel môže byť veľmi efektívnym nástrojom znižovania emisií. Hlavnou výhodou je, že nijak nezaťažuje existujúcich majiteľov vozidiel a vysiela jasný cenový signál spotrebiteľom pred kúpou nového vozidla. Na Slovensku mal doteraz registračný poplatok formu majetkovej dane. Vypočítal sa na základe veku vozidla a jeho výkonu. V praxi – čím novšie a výkonnejšie auto, tým vyšší bol poplatok.
Čerstvo schválený zákon o registračnom poplatku, (platí od 1. júla 2023), ktorý má za cieľ zaviesť environmentálne zdanenie áut, nahrádza vek vozidla euronormou. Euronorma je súborom regulácií, ktoré musia spĺňať autá vyrobené v danom roku.
Výrazným nedostatkom nového spôsobu zdanenia je práve výber euronormy ako environmentálneho faktora. Prvým dôvodom je, že do euronormy spadajú všetky autá vyrobené v danom období. Nájdeme tam spolu SUVčka s nadpriemernými emisiami, ako aj autá na elektrický pohon s nulovými emisiami a všetko medzi tým.
Druhý dôvod je, že emisie CO2 naprieč euronormami sú si veľmi podobné. Bežne môže nastať situácia kedy majiteľ auta so staršou euronormou zaplatí na registračnom poplatku viac, hoci má auto s nižšími emisiami ako podobné auto s novšou euronormou. Euronormou tak dosiahneme environmentálne ciele, aké sme si stanovili na začiatku, len veľmi pomaly.
Distribúcia emisií CO2 osobných áut podľa euronoriem
Ako čítať graf: Šedá línia označuje rozpätie, kde sa nachádza 90% všetkých áut s danou euronormou. Piaty percentil je hodnota pod ktorou je 5% áut s najnižšími emisiami. 95. percentil zasa označuje hranicu, nad ktorou sa nachádza 5% áut s najvyššími emisiami CO2.*
Problémom zmeny registračného poplatku sa javí aj jeho dramatické zníženie pre nové autá. Príklad: autu s euronormou 6d a výkonom 254 kW sa poplatok zníži z 3 900€ na 400€. Znížiť poplatok o 90% pre autá, ktoré majú najvyšší výkon a zároveň najvyššie emisie sa dá veľmi ťažko považovať za ekologické.
Nový registračný poplatok ide cestou zníženia poplatku novým autám, avšak nehľadí na ich vplyv na životné prostredie. Takéto zdanenie vozidiel skôr pripomína modernú verziu šrotovného ako napĺňanie klimatických cieľov.
Okrem toho vytvára aj výpadok v rozpočte. Zatiaľ čo v starom systéme dosahoval výnos z osobných áut približne 57 miliónov eur, v novom predpokladáme celoročný výpadok cca. 27 miliónov eur.
Ako teda znížiť emisie v doprave?
Zelené dane, vrátane správne nastaveného registračného poplatku, sú vhodným doplnkom pri ovplyvňovaní správania smerom k ekologickejšej spotrebe a výrobe. Čoraz viac krajín prostredníctvom nich znižuje svoje emisie skleníkových plynov.
Už teraz existujú krajiny, ktorým sa darí efektívne znižovať emisie nových áut oveľa lepšie ako Slovensku. Ako inšpirácia môže poslúžiť systém registračného poplatku v Holandsku, ktorý zdaňuje autá len na základe ich emisií a vo výsledku motivuje spotrebiteľov ku kúpe menej škodlivých áut.
Samozrejme, registračný poplatok nie je jediný nástroj na znižovanie emisií v doprave. Poctivá diskusia o znižovaní emisií v doprave v sebe zahŕňa množstvo opatrení. Od podpory elektromobility formou výstavby nabíjacích staníc, cez rozvoj kvalitnej verejnej dopravy.
Registračný poplatok je len jedným dielikom do skladačky, no je nutné ho mať nastavený správne. Riešenia postavené na parametroch, ktoré len vágne súvisia s emisiami skleníkových plynov životnému prostrediu nepomôžu.
* Výpočet emisií CO2 podľa euronormy bol spravený na základe policajnej databázy evidencie vozidiel na kategórií osobných áut (M1). Autám, ktoré nemali uvedené emisie CO2, (najmä autá s euronormou 1 a 2) sme ich hodnotu dopočítali nelineárnou regresiou na základe výkonu a zdvihového objemu motora.
* Niektoré autá v euronorme 6d prešli na novú metodiku výpočtu emisií, ktorá prísnejšie posudzuje ich emisie CO2 (z metodiky NEDC na metodiku WLTP). Nanešťastie policajná databáza vozidiel neuvádza, ktorou metodikou bol výpočet emisií CO2 spravený. Z tohto dôvodu nevieme posúdiť či vyššia hodnota priemeru a 95. percentilu medzi euronormou 6bc a 6d je spôsobená najmä kupovaním áut s vyššími emisiami alebo len odzrkadľuje prechod na novú metodiku merania emisií CO2.