• Facebook
  • LinkedIn
  • O inštitúte
  • Kariéra
  • Newsletter
  • Kontakt
Inštitút finančnej politiky
  • Aktuálne dianie
  • Prognózy
    • Makroekonomické prognózy
    • Daňové prognózy
  • Publikácie
  • Dáta a štatistiky
  • Kalkulačky
  • Aktivity
  • Vyhľadávanie
  • Menu Menu
4. augusta 2025/Komentáre, Publikácie

Vyhodnotenie prognózy vybraných nedaňových príjmov za rok 2024

Predbežné hodnotenie roku 2024 (júl 2025)

Skutočný výnos vybraných nedaňových príjmov[1] za rok 2024 je o 55 mil. EUR vyšší oproti prognóze z decembra 2023. Napriek spomaleniu ekonomiky boli vyššie príjmy u všetkých položiek okrem emisných kvót. Pri poplatku za obchodovanie s emisnými kvótami bola vplyvom metodiky akrualizácie v čase tvorby rozpočtu už takmer známa akruálna skutočnosť. Výnos z hazardných hier potiahli najmä príjmy z internetových kasín. Za vyššími príjmami z dividend je najmä skupina SPP. Príjmy NDS boli ťahané najmä väčším objemom mýtnych poplatkov.

Tabuľka 1: Vyhodnotenie vybraných nedaňových príjmov za rok 2024 (ESA2010, v mil. eur)

  • Zdielať Facebook
  • Zdielať LinkedIn
  • Share by Mail
Autori

  • ifp
    ifp
Na stiahnutie

Komentár
Dátová príloha

Zdroj: IFP

Hodnotenie prognózy príjmov z dividend

Príjem štátneho rozpočtu z  dividend bol vyšší o 22 mil. eur v porovnaní s prognózou v decembri 2023 (Tabuľka 2). Pri skupinách SPP a ZSE nedošlo k výrazným zmenám v celkovej sume hotovostne vyplatených dividend a rozdiely plynú primárne z metodologickej rekvalifikácie dividend a ich pohybmi medzi ESA dividendami (financovaných zo zisku) a superdividendami (vyplatenými nad rámec zisku, t. j. financované vnútornými zdrojmi podniku). V prípade skupiny SSE došlo k vyplateniu vyššej ESA dividendy aj superdividendy. Výplatu dividendy oproti rozpočtu navýšila aj spoločnosť SEPS (o 10 mil. eur, v „ostatné subjekty spolu“).

Tabuľka 2: Vyhodnotenie príjmov z dividend za rok 2024 (ESA2010, v mil. eur)

Zdroj: IFP

Hodnotenie prognózy administratívnych príjmov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS)

Príjmy NDS v roku 2024 boli vyššie o 8 mil. eur oproti schválnemu rozpočtu (Graf 1). Primárnym dôvodom vyššieho výnosu boli lepšie predaje mýtnych poplatkov a ročných diaľničných známok. Negatívny vplyv mali horšie predaje desaťdňových a mesačných diaľničných známok kvôli zavedeniu jednodňovej známky a ostatné príjmy NDS.

Graf 1: Vplyv faktorov na rozdiel na rozdiel oproti prognóze na príjmy NDS (v mil.)

Zdroj: IFP, MFSR

Graf 2: Vplyv faktorov na rozdiel oproti prognóze na príjmy z emisných kvót (v mil.)

Zdroj: IFP, MFSR

Hodnotenie prognózy príjmov z emisných kvót

Príjmy z emisných kvót za rok 2024 sa vzhľadom na aktuálne platnú metodiku akrualizácie príjmov z predaja emisných kvót a  čas tvorby rozpočtu odlišujú od skutočnosti len minimálne (Graf 2). Očakávaný celkový aukcionovaný objem kvót zodpovedal skutočnosti, rolu zohral už len mierny pokles cien oproti predpokladom v rozpočte, a to približne 0,2 eura na každú predanú povolenku.

Hodnotenie prognózy príjmov z odvodu z hazardných hier

Výnos z odvodu z hazardných hier bol o 27 mil. vyšší ako očakávania. Významný podiel na zvýšení výnosu má predovšetkým nárast hrania v internetových kasínach, kde objem výťažku medziročne stúpol o 30%. V roku 2024 neprišlo v oblasti odvodu z hazardných hier k legislatívnym zmenám a makroekonomický vývoj bol iba mierne nižší ako očakávania. Pozitívny vývoj odvodu teda pripisujeme zvýšenému záujmu o online hazardné hry (grafy 3 a 4).

Graf 3: Vplyv faktorov na rozdiel oproti prognóze pri príjmoch z odvodu z hazardných hier (v mil. eur)

Zdroj: IFP, MFSR

Graf 4: Porovnanie prognózy a skutočnosti podľa typu hazardných hier (v mil. eur)

Zdroj: IFP, MFSR

Porovnanie prognóz jednotlivých členov Výboru

Členovia Výboru taktiež prognózovali výnosy z nedaňových príjmov. Väčšina členov Výboru sa plne stotožnila s odhadom IFP pri prognóze (ČSOB, SLSP, TB, UniCredit, Infostat, VÚB), a preto ich vyhodnotenie je totožné s vyhodnotením odhadu IFP. Vlastnú prognózu mali len dvaja členovia Výboru (NBS a KRRZ). Uvedené celkové rozdiely sú v rozpätí 3 až 15 % z prognózovaných príjmov.

Graf 5: Odchýlky skutočnosti od prognózy nedaňových príjmov jednotlivých členov výboru (v mil.)

Zdroj: IFP

Zdrojové údaje z komentára sú dostupné : UloziskoIFP

Materiál prezentuje názory autorov a Inštitútu finančnej politiky, ktoré nemusia nevyhnutne odzrkadľovať oficiálne názory Ministerstva financií SR. Cieľom publikovania komentárov Inštitútu finančnej politiky (IFP) je podnecovať a zlepšovať odbornú a verejnú diskusiu na aktuálne ekonomické témy. Citácie textu by sa preto mali odkazovať na IFP (a nie MF SR), ako autora týchto názorov

  • Zdielať Facebook
  • Zdielať LinkedIn
  • Share by Mail

[1] Podobne ako pri daňovo-odvodových príjmoch, tak aj pri vybraných nedaňových príjmoch hodnotíme na základe Štatútu Výboru pre daňové prognózy , ako veľmi sa líšili skutočné nedaňové príjmy oproti prognóze. Výborom sú aktuálne schvaľované prognózy príjmov z dividend, emisných kvót, administratívnych poplatkov Národnej diaľničnej spoločnosti a z odvodu z hazardných hier. ↩

Autori

  • ifp
    ifp
Na stiahnutie

Komentár
Dátová príloha
© Autorské práva - IFP. Web IFP prezentuje názory analytického tímu IFP, ktoré nemusia nutne odzrkadľovať oficiálne názory Ministerstva financií SR.
  • Facebook
  • LinkedIn
  • GDPR
  • Cookies
Krok za krokom ku kontajnerom: triedenie odpadu v rómskych komunitáchVyhodnotenie prognózy vybraných sociálnych výdavkov za rok 2024
Zrolovať na začiatok