• Facebook
  • LinkedIn
  • O inštitúte
  • Kariéra
  • Newsletter
  • Kontakt
Inštitút finančnej politiky
  • Aktuálne dianie
  • Prognózy
    • Makroekonomické prognózy
    • Daňové prognózy
  • Publikácie
  • Dáta a štatistiky
  • Kalkulačky
  • Aktivity
  • Vyhľadávanie
  • Menu Menu
4. augusta 2025/Komentáre, Publikácie

Vyhodnotenie daňovej prognózy za rok 2024

Predbežné hodnotenie roku 2024 (júl 2025)


Aktuálny odhad daňových a odvodových príjmov verejnej správy za rok 2024 je oproti prognóze Výboru[1] nižší o 65 mil. eur (-0,2 % odhadovaných daňových príjmov)[2]. Slabší makroekonomický vývoj je hlavným faktorom nenaplnenia rozpočtu. Tento výpadok je takmer úplne kompenzovaný lepším skutočným plnením daní a legislatívnymi opatreniami, ktoré neboli v prognóze zahrnuté. Celkové jednorazové efekty znižujú výnos daní, pričom jednorazový efekt z oddlženia nemocníc sa prejavil vo vyšších príjmoch sociálnych odvodov a jednorazový efekt pri DPH naopak znížil výnos dane.

Graf 1: Rozdiel v príjmoch z pohľadu jednotlivých faktorov (v %)

Zdroj: IFP

  • Zdielať Facebook
  • Zdielať LinkedIn
  • Share by Mail
Autori

  • ifp
    ifp
Na stiahnutie

Komentár
Dátová príloha

Výnos v 2024 mierne pod očakávaním

Daňové príjmy verejnej správy na rok 2024 boli prognózované v decembri 2023 v objeme 41 811 mil. eur. V skutočnosti sú nižšie o 65 mil. eur, v celkovej sume 41 746 mil. eur. Slabší makroekonomický vývoj pri väčšine sledovaných ukazovateľoch bol takmer plne kompenzovaný novými legislatívnymi opatreniami, vyššou efektívnou daňovou sadzbou aj inými faktormi (zvýšené príjmy z DPH z dôvodu vyplatenej energopomoci domácnostiam). Výpadok príjmov bol pri väčších daniach, ako sú korporátna daň, DPH a dane a odvody z trhu práce Vyššie príjmy boli pri menších daniach, najmä pri miestnych daniach a dani z príjmov vyberanej zrážkou. (Tabuľka 1).

Tabuľka 1: Porovnanie prognózy a aktuálneho odhadu výnosu daní a odvodov za rok 2023 (ESA2010, mil. eur)

Zdroj: MFSR

Rozdiel v príjmoch podľa jednotlivých faktorov – Spomalenie makroekonomického vývoja kompenzované vyšším výberom daní

Výpadok príjmov z dôvodu spomalenia ekonomiky bol čiastočne kompenzovaný vyššou efektívnou daňovou sadzbou (EDS) pri niektorých daniach (graf 2). Slabší makroekonomický vývoj sa premietol takmer vo všetkých daniach. Výnimkou sú spotrebné dane, ktorých výnos je naviazaný na vývoj reálnej spotreby a reálneho HDP. Vo výnose daní sa však makroekonomický vývoj nepremietol v plnej miere. Najvýraznejšie efekty kompenzácie vplyvu makra cez EDS vidno pri daniach a odvodoch z trhu práce, DPH a zrážkovej dani. Pri spotrebných daniach prišlo k opačnému efektu, kedy skutočný výnos daní zaostal za vývoj makrozákladní.

Graf 2: Vplyvy vývoja makra a EDS z pohľadu vybraných daní (v mil. eur)

*Vrátane medzispotreby a investícií

**Mzdová báza = priemerná mzda * zamestnaní podľa evidenčného počtu * 12

Zdroj: IFP

Výnos daní ovplyvnili aj legislatívne vplyvy, ktoré sa do rozpočtu nezahrnuli. Nové opatrenia zvýšili príjmy o 111 mil. eur. Ide najmä o zvýšené sadzby daní z nehnuteľností a daní za špecifické služby (za komunálny odpad a za ubytovanie). Sadzby si obce schvaľovali až koncom roka 2023, a preto nebolo možné tento vplyv zahrnúť do rozpočtu. Okrem toho sa odpustilo platenie sociálnych odvodov zamestnávateľom za zamestnancov v potravinárskom priemysle a prišlo aj k predĺženiu odpustenia odvodov pre poľnohospodárov (detailné informácie sú v Tabuľke 3).

Rozdiel v jednotlivých daniach

Nárast výnosov je viditeľný najmä pri miestnych daniach a zrážkovej dani. Výpadky zaznamenali DPH, korporátna daň aj spotrebné dane (Graf 3, Tabuľka 2 (v prílohe)).

Graf 3: Zmena oproti rozpočtu podľa faktorov vybraných daní (v mil. eur)

Zdroj: IFP

Korporátna daň pod odhadom rozpočtu

Výnos dane z príjmov právnických osôb je nižší o 98 mil. eur. Ide stále o predbežné údaje, nakoľko výnos korporátnej dane sa uzatvára koncom roka 2025[3]. Daň spomaľuje oproti očakávaniam rozpočtu, čo odzrkadľuje zhoršenie makroekonomického prostredia a potvrdzuje koniec trendu silných nárastov dane z rokov 2021 až 2023. Nižší výber dane v roku 2024 vnímame aj v kontexte spomalenia rastu tržieb a súčasného pokračujúceho rastu osobných nákladov firiem. Predbežné informácie z účtovných závierok naznačujú, že kým firmám v sektoroch nehnuteľností, automobilového priemyslu a v sektore energií a ťažbe sa medziročne darilo, firmy v odvetviach strojárstva, chémie a plastov a hutníctva za rokom 2023 zaostali.

DPH len s miernou odchýlkou

Skutočný výnos DPH bol nižší o 167 mil. eur, čo predstavuje plnenie rozpočtu na úrovni 98,3 %. Výnos negatívne ovplyvnilo predovšetkým slabšie než očakávanie čerpanie prostriedkov z Plánu obnovy a odolnosti[4] a zhoršenie makroekonomického prostredia v podobe nominálnej spotreby domácností, ale aj vládnej medzispotreby a investícií. Tento pokles z veľkej časti vykompenzovala najmä vyššia než predpokladaná efektivita výberu dane.

Trh práce podľa očakávania

Výnos daní a odvodov z práce bol v súlade s očakávaniami. Menej priaznivý makroekonomický vývoj v podobe nižšieho rastu miezd a mierneho poklesu zamestnanosti bol kompenzovaný vyšším výberom DPFO aj odvodov. K akruálnemu výnosu DPFO prispieva aj jednorazový efekt v sume 11 mil. eur, ktorý vznikol v reakcii na jednorazový príspevok zdravotníkom vyplatený v januári 2023[5]. Naopak, negatívny vplyv na výnos DPFO zo závislej činnosti má revízia daňového bonusu na dieťa, pri ktorom aktuálne údaje naznačujú nižšie uplatňovanie bonusu priebežne u zamestnávateľa, čo znižuje akruálny výnos o 93 mil. eur. Tento pokles je však takmer plne vykompenzovaný vyšším uplatňovaním daňového bonusu v daňových priznaniach, ktoré zvyšuje výnos DPFO z podnikania o 91 mil. eur. V prípade sociálnych odvodov je výnos pozitívne ovplyvnený jednorazovým faktorom oddĺženia nemocníc v sume 167 mil. eur. Naopak, legislatíva prijatá v roku 2024 znížila výnos o 52 mil. Išlo o odpustenie sociálnych odvodov zamestnávateľa za zamestnancov v potravinárskom priemysle a následné predĺženie odpustenia pre poľnohospodárov.

Spotrebné dane nedosiahli na rozpočet

Výnos spotrebných daní za rok 2024 je oproti rozpočtu nižší o 95 mil. eur. Rozpočtované hodnoty sa naplnili pri spotrebných daniach z minerálneho oleja, z piva a z uhlia. Najvyššie výpadky zaznamenali spotrebné dane z liehu a z tabakových výrobkov. Výnos spotrebnej dane z liehu nedosiahol rozpočtovanú hodnotu o 77 mil. eur. Jeho plnenie bolo v roku 2024 ovplyvnené najmä legislatívnymi zvýšeniami sadzieb v rokoch 2023 a 2024, s ktorými bolo spojené predzásobenie obchodníkov. To malo spolu s poklesom efektívnej daňovej sadzby najväčší negatívny vplyv na výnos a tým pádom sa nenaplnili ani očakávania z legislatívneho zvýšenia sadzieb. Výnos spotrebnej dane z tabakových výrobkov bol o 22 mil. eur nižší v porovnaní s rozpočtom. Výnos v 2024 bol navýšený o predsunutú platbu, ktorá mala pôvodne spadať až do roku 2025. Negatívne to ovplyvní výnos v ďalšom roku. Výnos spotrebnej dane z tabakových výrobkov sa nenaplnil najmä z dôvodu poklesu efektívnej daňovej sadzby, s ktorým súvisí aj nenaplnenie v oblasti očakávaných vyšších príjmov z titulu zvýšenia sadzieb.

Hodnotenie dlhodobého cieľa 

Výnos spotrebných daní za rok 2024 je oproti rozpočtu nižší o 95 mil. eur. Rozpočtované hodnoty sa naplnili pri spotrebných daniach z minerálneho oleja, z piva a z uhlia. Najvyššie výpadky zaznamenali spotrebné dane z liehu a z tabakových výrobkov. Výnos spotrebnej dane z liehu nedosiahol rozpočtovanú hodnotu o 77 mil. eur. Jeho plnenie bolo v roku 2024 ovplyvnené najmä legislatívnymi zvýšeniami sadzieb v rokoch 2023 a 2024, s ktorými bolo spojené predzásobenie obchodníkov. To malo spolu s poklesom efektívnej daňovej sadzby najväčší negatívny vplyv na výnos a tým pádom sa nenaplnili ani očakávania z legislatívneho zvýšenia sadzieb. Výnos spotrebnej dane z tabakových výrobkov bol o 22 mil. eur nižší v porovnaní s rozpočtom. Výnos v 2024 bol navýšený o predsunutú platbu, ktorá mala pôvodne spadať až do roku 2025. Negatívne to ovplyvní výnos v ďalšom roku. Výnos spotrebnej dane z tabakových výrobkov sa nenaplnil najmä z dôvodu poklesu efektívnej daňovej sadzby, s ktorým súvisí aj nenaplnenie v oblasti očakávaných vyšších príjmov z titulu zvýšenia sadzieb.

Odchýlka v rámci dlhodobých cieľov

Graf 4: Odchýlka odhadovaných príjmov VS od skutočnosti (v %)

Zdroj: IFP

Graf 5: Odchýlky odhadovaných príjmov VS od skutočnosti (v %)

Zdroj: IFP

V súlade so štatútom Výboru sa vyhodnocuje aj odhad daňových a odvodových príjmov jednotlivých členov Výboru. Prognózy členov Výboru z decembra 2023 sú porovnávané s aktuálnou prognózou Výboru z júna 2025 (Graf 6). Väčšina členov Výboru sa plne stotožnila s odhadom IFP pri prognóze (ČSOB, SLSP, TB, UniCredit, Infostat, VUB), a preto ich vyhodnotenie je totožné s vyhodnotením odhadu IFP. Vlastnú prognózu mali len dvaja členovia Výboru (NBS a KRRZ).

Graf 6: Hodnotenie prognózy členov Výboru (odchýlka v %)

(+) podhodnotenie (pesimistický pohľad), (-) nadhodnotenie odhadu (optimistický pohľad)

Graf 7: Rast daňovo-odvodových príjmov, 2024 vs. 2023 (v mil. eur)

Zdroj: IFP

Medziročné porovnanie výnosov daní a odvodov (2024 vs. 2023)

Medziročné príjmy z daní a odvodov vzrástli v roku 2024 o 3,1 mld. eur (8,1 %) (Graf 7). Z veľkej časti je rast ťahaný rastom hlavných makroekonomických ukazovateľov, ako sú HDP, spotreba domácností a nominálne mzdy. Druhým pozitívnym faktorom bola nová legislatíva. Rozšísil sa regulovaný odvod pre banky, zvýšili sa spotrebné dane z tabakových výrobkov, zaviedla sa minimálna daň pre právnické osoby, znížil sa odvod do druhého piliera, predlĺžil sa solidárny príspevok aj na rok 2024 a množstvo ďalších opatrení. Efektívne daňové sadzby mierne medziročne klesli, nakoľko rast daní a odvodov nekopíroval v plnej miere rast makrozákladní. Tento efekt bol prítomný pri väčšine daní. Výnimkou sú sociálne a zdravotné odvody, miestne dane a daň vyberaná zrážkou. Jednorazové a iné faktory sa medziročne zmenili len minimálne.

Graf 8: Porovnanie rastov vybraných daní a odvodov v rokoch 2021 až 2024 (v %)

Zdroj: IFP

Väčšina daní medziročne vzrástla (graf 8). Z pohľadu jednotlivých daní zaznamenali výraznejší nárast sociálne a zdravotné odvody (11,8% a 14,5%). Významné dane, ako DPFO, DPPO a DPH, ktoré posledné roky rástli viac ako 10%, zaznamenali v roku 2024 len mierne rasty na úrovni 1-2%. K celkovému rastu príjmov významne prispeli ostatné dane, v ktorých je zahrnutý napr. osobitný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach (rozšírený o bankovú daň), solidárny príspevok, miestne dane aj daň vyberaná zrážkou.

Zdrojové údaje z komentára sú dostupné : UloziskoIFP

Viac o hodnotení daňových príjmoch je možné nájsť stránke IFP v časti Publikácie IFP: manuál hodnotenia daňových prognóz.

Materiál prezentuje názory autorov a Inštitútu finančnej politiky, ktoré nemusia nevyhnutne odzrkadľovať oficiálne názory Ministerstva financií SR. Cieľom publikovania komentárov Inštitútu finančnej politiky (IFP) je podnecovať a zlepšovať odbornú a verejnú diskusiu na aktuálne ekonomické témy. Citácie textu by sa preto mali odkazovať na IFP (a nie MF SR), ako autora týchto názorov

Príloha

Tabuľka 2: Rozdiel skutočnosti oproti odhadu Výboru podľa jednotlivých faktorov a daní (v mil. eur)

Tabuľka 3: Vplyv legislatívy zahrnutej v prognóze a novej legislatívy (ESA2010, mil. eur)

  • Zdielať Facebook
  • Zdielať LinkedIn
  • Share by Mail

[1] Odhad daňových a odvodových príjmov schválený na zasadnutí Výboru pre daňové prognózy (Výbor) v decembri 2023. ↩

[2] IFP každoročne vyhodnocuje úspešnosť daňových a odvodových prognóz (ďalej iba daňových prognóz) v predchádzajúcom roku (T-1) a analyzuje vzniknuté rozdiely medzi skutočným plnením (odhad Výboru v júnovej prognóze v roku T) a odhadmi Výboru v rozpočtovej prognóze (T-2). Metodika hodnotenia vychádza z manuálu hodnotenia daňových prognóz, ktorý bol prerokovaný Výborom. Hodnotenie podľa manuálu umožňuje analytické ex-post vyhodnotenie a kvantifikáciu príspevkov jednotlivých faktorov k vzniknutým rozdielom.↩

[3] Dôvodom tak neskorého uzavretia sú termíny podania daňového priznania a jeho možné odklady. Daňové priznanie za rok 2024 sa oficiálne podáva do konca marca 2025, avšak subjekty majú možnosť ho odložiť až do júna, respektíve do septembra 2025. Finálne číslo bude známe začiatkom roka 2026.↩

[4] Zdroje z Plánu obnovy a odolnosti v sebe zahŕňajú aj DPH, ktorá ale nemá vplyv na saldo verejnej správy, nakoľko zaplatená DPH verejnými inštitúciami je zdrojom príjmov štátu.↩

[5] Hotovostný vplyv 33 mil. eur sa podľa ESA metodiky rozložil do obdobia troch rokov, na ktoré sa odmena časovo viaže.↩

Autori

  • ifp
    ifp
Na stiahnutie

Komentár
Dátová príloha

© Autorské práva - IFP. Web IFP prezentuje názory analytického tímu IFP, ktoré nemusia nutne odzrkadľovať oficiálne názory Ministerstva financií SR.
  • Facebook
  • LinkedIn
  • GDPR
  • Cookies
Vyhodnotenie prognózy vybraných sociálnych výdavkov za rok 2024Júnová zamestnanosť pod tlakom, tržby a mzdy však pozitívne prekvapili...
Zrolovať na začiatok