Strednodobé prognózy, ktoré robíme sú východiskom pre tvorbu viacročného rozpočtu verejných financií. Prognózy sa týkajú súčasného a troch nasledujúcich rokov a aktualizujú sa zvyčajne trikrát do roka, v súlade s hlavnými etapami prípravy štátneho rozpočtu.
S cieľom zvýšiť transparentnosť a objektívnosť prognóz MF SR boli vytvorené dva výbory – Výbor pre makroekonomické prognózy a Výbor pre daňové prognózy. Najprv sa vždy odhadujú makroekonomické indikátory, ktoré následne tvoria podklad pre prognózy daňových a odvodových príjmov verejnej správy a od roku 2021 aj pre prognózy vybraných nedaňových príjmov a vybraných výdavkov.
Členmi výborov sú okrem zástupcov MFSR aj zástupcovia významných inštitúcií, ktoré v tejto oblasti dosahujú dobré výsledky. Cieľom je diskutovať o predbežných prognózach MF SR, ktoré môžu byť následne upravené v nadväznosti na prevažujúci názor vo výbore. Výsledkom je aj celkové hodnotenie charakteru prognózy MF SR, t.j. či je konzervatívna, realistická alebo optimistická.
Požiadavky na pravidlá rozpočtovej transparentnosti sú od roku 2011 zakotvené aj v ústavnom zákone o rozpočtovej zodpovednosti v článkoch 8 a 9. Zákon stanovuje požiadavky na nezávislé posúdenie makroekonomických predpokladov a daňovej prognózy, nevyhnutné pre realistické zostavenie fiškálneho rámca. Práve výbory zabezpečujú realistickosť makroekonomických predpokladov a daňových príjmov. Výbory fungujú nezávisle a podľa zákona o rozpočtovej zodpovednosti sú povinné vypracovať a zverejniť prognózy najneskôr do 15. februára a 30. júna príslušného rozpočtového roka. Výbory môžu zasadať aj viackrát ako stanovuje zákon.