• Facebook
  • LinkedIn
  • O inštitúte
  • Kariéra
  • Newsletter
  • Kontakt
Inštitút finančnej politiky
  • Aktuálne dianie
  • Prognózy
    • Makroekonomické prognózy
    • Daňové prognózy
  • Publikácie
  • Dáta a štatistiky
  • Kalkulačky
  • Aktivity
  • Vyhľadávanie
  • Menu Menu
6. mája 2025/Aktuálne dianie v ekonomike, Blogy

Menej je niekedy viac

Pomáhame zefektívniť komunikáciu štátu s verejnosťou

Ďalší experiment ukázal, že jednoduché zmeny založené na poznatkoch behaviorálnej ekonómie môžu viesť k podstatnému zlepšeniu komunikácie verejných inštitúcií s občanmi. Tento prístup, ktorého úspech bol potvrdený aj vo viacerých zahraničných štúdiách, sme tentokrát aplikovali v spolupráci s Centrom právnej pomoci. Opäť sa pritom potvrdilo, že zjednodušenie komunikácie funguje a v najpozitívnejšom scenári môže ročne priniesť takmer 600 tisíc eur.

Stručnú a prehľadnú komunikáciu verejnej správy s občanmi by nepochybne privítalo veľa ľudí, často to však neumožňuje komplexná povaha zákonov. Pre adresátov tak môže byť náročné správne pochopiť oznámenia alebo výzvy od verejných inštitúcií. Veľakrát je však možné urobiť aspoň niečo preto, aby bola odovzdávaná správa pre adresáta zrozumiteľnejšia, ako sme už ukázali v našom experimente s Rozhlasom a televíziou Slovenska. Rovnaký prístup sme sa rozhodli otestovať aj v spolupráci s Centrom právnej pomoci.

O čom bol náš projekt?

Centrum právnej pomoci je verejná inštitúcia poskytujúca pomoc s právnymi úkonmi občanom, ktorí si pre nedostatok finančných prostriedkov nemôžu zabezpečiť iné právne služby. Veľkú časť klientov teda tvoria ľudia, ktorí prechádzajú osobným bankrotom. Centrum preberá žiadosti, poskytuje konzultácie a pomáha klientom prejsť celým procesom oddlženia. Počas konania o oddlžení navyše uhradí za klienta aj súdny poplatok vo výške 500 eur, ktorý je klient v nasledujúcich troch rokoch povinný splatiť. Viac ako tretina ľudí však nesplatí celú dlžnú sumu, čo vedie k ročnému výpadku verejných príjmov v hodnote asi 1,3 milióna eur.

O tejto povinnosti je pritom klient informovaný v kancelárii centra, kde dostane informačný leták s presnými inštrukciami, ako má pri splácaní postupovať. Rozhodli sme sa preto upraviť jeho podobu takým spôsobom, aby boli poskytnuté inštrukcie čo najzrozumiteľnejšie (Obrázok 1).

Obrázok 1: Pôvodný a nový leták z prednej a zadnej strany

  • Zdielať Facebook
  • Zdielať LinkedIn
  • Share by Mail
Autori

  • Richard Priesol
    Richard Priesol
  • Berenika Tužilová
    Berenika Tužilová
  • Paulína Jalakšová
    Paulína Jalakšová
  • OBEA
    OBEA

Upravený leták bol distribuovaný klientom v náhodne vybraných kanceláriách Centra právnej pomoci v priebehu troch mesiacov. Klientom v ostatných kanceláriách bol v rovnakom čase distribuovaný pôvodný leták (Obrázok 2). V nasledujúcich troch mesiacoch sme sledovali platby klientov, ktorí sa v danom období zaregistrovali, a na základe toho sme boli schopní porovnať úspešnosť oboch verzií letáku. Zamerali sme sa pritom najmä na výšku doposiaľ splatenej sumy, s cieľom vyhodnotiť vplyv navrhovaných úprav na platobnú disciplínu.

Obrázok 2: Mapa kancelárií distribuujúcich pôvodný a nový leták

A čo sme vlastne zistili?

V rámci projektu sme teda porovnali platobné správanie viac ako 2 000 klientov centra v jeho 15 kanceláriách rozmiestnených po celom Slovensku. Do úvahy sme brali aj vek a pohlavie klientov, regionálnu polohu kancelárie alebo vzdelanostnú úroveň v danej oblasti. Na základe modelu so zmiešanými efektami sme vyhodnotili, že úprava letáku viedla k celkovo vyššej zaplatenej sume v priebehu troch mesiacov[1]. Efekt nového letáku na osobu pritom odhadujeme na takmer dve eurá mesačne[2]. Pri nezmenenom počte nových klientov by tak celkový efekt našej intervencie v priebehu prvého roka splácania mohol byť asi na úrovni 200 tisíc eur. V najpozitívnejšom scenári, v ktorom počítame s rovnakým správaním klientov aj počas ďalších rokov splácania, by sa celkový efekt mohol vyšplhať až na 600 tisíc eur ročne[3].

Odstránenie bariéry v komunikácii teda v konečnom dôsledku viedlo k dôslednejšiemu plneniu zákonných povinností. Opäť tak môžeme konštatovať, že stručne a prehľadne podané informácie preukázateľne vedú k väčšej efektivite verejnej správy a môžu zjednodušiť občanom plnenie ich povinností či napĺňanie ich práv.

  • Zdielať Facebook
  • Zdielať LinkedIn
  • Share by Mail

[1] Keďže rozdelenie klientov do skupín prebiehalo na úrovní kancelárií, pričom časť sledovaných ukazovateľov bola dostupná na úrovni klientov a časť iba na úrovni kancelárií, využili sme model so zmiešanými efektami a náhodným sklonom. Tento model totiž upravuje konštantu a príslušné ukazovatele pre každú kanceláriu.

[2] Výsledky sa výrazne nelíšia ani pri použití alternatívnych ekonometrických metód, ako napríklad metódy zovšeobecnených odhadových rovníc alebo regresie na skupinových priemeroch.

[3] V našom výpočte pracujeme s predpokladom, že všetci noví klienti budú každý mesiac platiť o približne dve eurá navyše oproti pôvodnému letáku, a to počas celej doby splácania. Ak sa počet nových klientov nebude v čase výrazne meniť, celkový počet klientov je možné odhadnúť ako počet nových klientov počas trojročnej doby splácania. V prípade predčasného splatenia dlhu by bol efekt našej intervencie o niečo nižší, aj samotné predčasné splatenie je však možné považovať za pozitívny efekt intervencie.

Autori

  • Richard Priesol
    Richard Priesol
  • Berenika Tužilová
    Berenika Tužilová
  • Paulína Jalakšová
    Paulína Jalakšová
  • OBEA
    OBEA

© Autorské práva - IFP. Web IFP prezentuje názory analytického tímu IFP, ktoré nemusia nutne odzrkadľovať oficiálne názory Ministerstva financií SR.
  • Facebook
  • LinkedIn
  • GDPR
  • Cookies
Inflácia v marci mierne zrýchlila (flash)Maloobchodné tržby v marci klesli (flash)
Zrolovať na začiatok