Benzín už nevonia

Benzínové a dieselové autá sú čoraz viac nahrádzané hybridmi a elektromobilmi. Z 10 novo registrovaných áut v EÚ bolo v minulom roku až 5 na alternatívny pohon. Slovenskému automobilovému priemyslu sa prechod na výrobu hybridov darí, no v produkcii elektromobilov zatiaľ zaostávame. Okrem európskeho dopytu je pre Volkswagen dôležitý aj čínsky trh, ktorý sa podieľa na celosvetových tržbách koncernu až 40 %. Dynamický nárast predajov čínskych elektromobilov môže ohroziť trhové podiely VW v Číne, čo by tento koncern výrazne zasiahlo.

Dopyt po nových autách v EÚ posledné roky zažíva výrazný prechod od štandardných palív k alternatívnym pohonom ako sú hybridy a elektromobily. Z 10 novo registrovaných áut v Európe bolo v minulom roku až 5 na alternatívny pohon. Transformácia slovenských automobiliek na výrobu áut na hybridný a elektrický pohon je kľúčová pre uspokojenie celosvetového rastúceho dopytu po tomto type áut.

Podľa údajov o zahraničnom obchode sa nám prechod zatiaľ darí a hodnota vývozu hybridov sa už doťahuje na export benzínových automobilov. Vo výrobe elektromobilov však zaostávame, čo môže zmeniť prebiehajúca transformácia výroby v Stellantise a pomôže tomu aj príchod Volva, ktorý plánuje vyrábať výlučne elektromobily.

Väčšina automobiliek, ktoré vyrábajú aj na Slovensku participuje na čínskom trhu len v obmedzenej miere. Výnimkou je Volkswagen, ktorý je významným hráčom s viac ako tretinou tržieb plynúcich z Číny. Jeho trhový podiel však môže byť v ohrození vplyvom rýchlo rastúcich domácich výrobcov ako napr. BYD, Li Auto či Xpeng. Ide o značky vyrábajúce takmer výhradne elektrické autá. Schopnosť udržať si silné postavenie na trhu bude závisieť od rýchlosti transformácie k výrobe elektromobilov, čo v neposlednom rade ovplyvní aj výrobu na Slovensku.

Autori

Autori